Tomáš Jeřábek

 
 
Narozen dne 29. března 1992 v Brně. Pochází z rodiny Františka Jeřábka (*1963) a Nadi Bláhové (*1964). Jako malý se začal zajímat o hudbu i řemeslo. Působil v dětském komparsu Janáčkova divadla v Brně, později se sem navracel jako sopranista dětského sboru Kantiléna. V jeho řadách absolvoval řadu významných koncertů a divadelních představení (např. Křička: Jesličky, Čajkovskij: Louskáček). Hře na klavír se učil u prof. Jarmily Martinkové. Již v dětství bylo jeho snem skloubit ve svém životě umění a tradiční řemeslo. Při studiu na ZUŠ se zaměřením na církevní hudbu v Brně mu plně učaroval královský nástroj. Roku 2007 nastoupil ke studiu na umělecké škole varhanářské v severomoravském městě Krnově. Zde se začal věnovat studiu problematiky stavby varhan, varhanní improvizaci, teorii varhanního zvuku a psychologii varhanního hlasu. Během studia zařídil vlastní ateliér, kde ihned po skončení studia začal podnikat. Při studiu navštívil čtyři varhanářské firmy za účelem odborného výcviku. Byla to restaurátorská společnost Bruna Dillensegera v Alsasku - firma zabývající se restaurováním převážně pneumatických romantických varhan. Zde se učil práci s mosaznou a dřevěnou trakturou, výrobě mechanických dílů a tradičních truhlářských spojů. Do francouzského Alsaska se vydal ještě jednou, tentokrát hostoval v dílně stavitele netradičních varhanních nástrojů Remyho Mahlera. Zde absolvoval kurz ladění barokních varhan a intonace labiálních hlasů. Podílel se na přípravě koncertních varhan v Challans pro koncert Gustava Leonhardta. Za účely pracovně-vzdělávacími navštívil i německý Budyšín, kde pomáhal při restaurátorských pracích na záchraně významného historického nástroje D. Ranffta v Geisingu. Za zmínku stojí rovněž měsíční návštěva továrny Harisson & Harisson v Durhamu, kde sbíral zkušenosti se zpracováním kůže v oblasti varhanářství. V roce 2011 opustil varhanářskou školu v Krnově a začal samostatně pracovat. Působil určitou dobu jako umělecký poradce a disponent v podniku Rieger-Kloss, se kterým navštívil jako koncertní varhaník a obchodní zástupce cestu do Libanonu a Číny. Zde účinkoval jako sólista na významných varhanních koncertech. 
Na začátku roku 2012 složil svoji první scénickou hudbu pro činoherní soubor v uherském Hradišti a hru "Kalibův zločin" v režii J.A.Pitínského, s nímž dále na podzim 2013 spolupracoval na hře "Strakonický dudák", kterou nastudoval soubor činohry Národního Divadla v Praze. V prosinci 2014 napsal pro Pitínského hudbu k inscenaci "Gazdiná roba", kterou velmi úspěšně provedlo Divadlo Andreja Bagára v Nitře. Pro hry "Kalibův zločin" a "Gazdiná roba" složil i řadu originálních textů k písním a sborům.
Od roku 2007 se rovněž věnuje klasickému zpěvu. Ten studuje u Mga. Nadi Bláhové a Paolla di Napoli. Od roku 2013 studuje obor muzikologie na Universitě Palackého v Olomouci. Spolupracuje jako zpěvák a herec s operetním souborem Nového operetního studia v Brně.